6 September - Föreläsningar & HEL 1

Nu är det igång på riktigt, 4 föreläsningar & vi har fått basgrupper för HEL-kursen. Massa infomation & under hela studieperioden kommer vi jobba med PBL, problembaserat lärande, någonting som är helt nytt för mig men som också kommer bli väldigt spännande! Dock är det lite förvirrat för tillfället.

Jag hade iallfall en mycket intressant föreläsning idag som handlade om fördomar och jag tror att jag fick mig en riktigt tankeställe. Visste ni, att då man går in i ett rum med bara nya människor så tar det 4 sekunder för hjärnan att välja en eller två personer som man tycker att man passar tillsammans med och som man vill lära känna, de andra har automatiskt sorterats "bort" och dömt ut. Hjärnan ser efter ålder, hudfärg, utseende och någon som liknar på än själv.

4 Sekunder, det är ingenting. En snabbt bedömning av en utsida som gör att man missar en hel insida och spännande erfarenheter från en annan människa med nya perspektiv.
Kanske man borde tänka några extra gånger under första möten med nya människor.

Spännande dag, lite nya tankar! Nu ska jag försöka lära mig it,s learning och studentportalen, någonting som i stunden verkar helt totalt omöjligt. Var gömmer sig alla HEL-kursens papper t.ex?! Sen har vi också lärt oss att efter plugg får man ge sig själv belöning, kanske lite movietime! :)

Ha en bra kväll :)


Kommentarer
Postat av: Elin

Ja ojojoj, hur ska det gå? :) Kanonbra, kan jag tro!

2010-09-07 @ 05:05:59
URL: http://hejhenning.blogspot.com
Postat av: Moster

Hej!! Har aldrig hör talas om problembaserat lärande, berätta mera när du vet mer. Beträffande fördomarna känner jag igen mej, man väljer ofta ut någon som man vill veta mer om och lära känna och ofta får man respons. Man kan kanske säga att det är den där berömda klicken som fungerar både när det gäller kärlek ocjh vänskap!!! Kram/Moster

2010-09-07 @ 17:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0